søndag 29. mai 2011

Web 2.0 nye muligheter for læring

Hva er RSS ?
RSS(Really simple syndication) er rett og slett nyhetskanal fra nettsider som oppdateres veldig ofte.  Whatisrss.com tolker forkortelsen  RSS som Rich Site Summary.  Jeg synes dette var beskrivende tolkning på hva RSS er for noe. Nettsteder med ”rik innhold ” kanaliserer innholdet i form av oppsummert nyhet rett på RSS lesere.
 Hvorfor bør vi oppdatere oss via RSS?

Hvilken nytte har jeg som bloggleser?  Jeg sparer tid på å finne noe nytt fra flere blogger. Hvis jeg har RSS leser får jeg alle nye innlegg tilsendt rett til min rss leser.  Jeg må selvfølgelig abonnere for å få det til.  Jeg synes det er greit å vise fram skjermbildet av hva jeg snakker om:





Her ser vi deler av de nyhetene jeg abonnerer gratis! Jeg må ikke lese alt og hverdag. De aller nyeste innleggene kommer opp øverst i lista. Det ville vært håpløs å følge med hvis jeg skulle lese nyhetene ved å klikke fram på hvert nettsted.  RSS-lesing effektiv måte å oppdatere seg uten å måtte bruke veldig mye tid for å finne noe nytt fra både vanlige nettsteder og blogger.
RSS i undervisning?

Jeg har brukt RSS i over 3 år. Jeg synes det har vært veldig nyttig. Jeg underviser et fag som stadig endrer seg.  Det er både programvare og maskinvare som i større grad endrer seg veldig ofte. Det produseres stadig nye maskinvarer som prosessor, hovedkort, grafikkort, RAM, harddisk, nettverkskomponenter osv.  Det gjør det samme og så innen for programvarer som blir brukt i  drift og vedlikehold av IKT-systemer. Jeg bruker RSS til å fange opp nye tips og triks som også inngår i mine undervisninger.Jeg har glede av å lese om ny teknologi på fritida. Det er alt fra små apps for min Android telefon til faglig detaljer innen for programvare, maskinvare , nettverk og server drift.  Jeg finner RSS leser som veldig nyttig også på dette felt. 
Web 2.0 tjeneste i undervisning

Hva er Web2.0?

Jeg har lyst å forklare litt på hva web2.0 er for noe før jeg går løs på detaljene om hvor vidt denne tjeneste kan brukes i undervisning. Web 2.0 omtales ofte som nettsider med dynamisk innhold kontra ”statisk web 1.0”.  Samarbeid og arena for flere til å dele og bruke er sentral kjennetegn for Web2.0 synes jeg. Jeg ramser opp eksempler på tjenester som typisk kalles web 2.0: Youtube, facebook, blogg, flickr(bilde delingstjeneste) , wiki , del og bruk , podcast osv .  På disse tjenester kan du legge ut noe for å dele med andre. Tjenestene er reklame finansiert og dermed er de gratis for forbrukerne.   

Youtube i undervisning.


Jeg bruker youtube i mine undervisninger. Det er mange veiledningsvideoer på nettstedet. Noen er med lyd mens andre tekstet med musikk i bakgrunn. Elevene anser dette som flott variasjon.  Videoer fanger opp elevenes oppmerksomhet i mye større grad enn tekst og bilde.  Jeg bruker Camstudio til å lage veiledningsvideoer. Camstudio er et av de gratis alternativene som tar opp skjermbilde aktiviteter (pek og klikk) og lyd for å lage opplæringsvideoer.
Denne video viser hvordan man konfigurer arbeidsgruppe i ett nettverk av windows 7 maskiner. Som del av læreplan skal elevene kunne forstå databegrep både på norsk og engelsk. Denne video dekker både ferdighet og forståelse på engelsk.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar