søndag 20. mars 2011

Endring i undervisningsopplegg som vil tilføre leseglede og hastighet


Endring: forklaringstekstene i mine videoer blir animert og at jeg supplerer skjermbilde som er redigert i utklippsverktøyet med fremhevingsmulighet.  Jeg tester på en video opptak og så må jeg evaluere om det kommer til elevenes nytte slik jeg forestiller meg.

Mål: alle elever skal kunne lese tekstforklaringene raskere enn vanlig og at videoen blir mer levende.

Bakgrunn og begrunnelse for endring:Jeg bruker opplæringsvideoer i mine undervisninger. Ofte er det Notisblokk jeg bruker for å forklare det som skjer i videoene.  Tekstene blir vist noen sekunder. Jeg leser teksten sakte og prøver å estimere hvor lang tid teksten skal stå før ny forklaring ankommer på Notisblokken. Jeg synes at elevene vil lese raskere hvis jeg animerer tekstene på Notisblokkene fordi de kan da lese tekstene med ”øyene”. De skal altså ikke ”høre” teksten. Dette vil tilføre større leseglede enn de statiske forklaringene på Notisblokk.  
En annen liten endring jeg skal ta er å vise fram skjermbilde med ”live” redigering i videoene.  Jeg er inspirert over den flotte fremhevingstusj(med gul farge) i utklippsverktøy.  Jeg har lyst til å bruke den mens video opptaket foregår.
Tema for opplegget: Hvordan konfigurer man privat statisk/fast  ip-adresse til ett nettverkskort?
Se på denne eksempel videoen og kommenter gjerne på hva du synes på endringene jeg nå vurderer å innføre:)

1 kommentar:

  1. Dette var en spennende bruk av video-animasjon, Samuel. Kreativ bruk av notisblokk! En liten detalj er at videoen er litt vanskelig å se - du kunne kanskje zoomet inn slik at hele skjermen blir fylt (unngå den svarte rammen rundt innholdet).

    Kunne gjerne hørt mer om hvordan du setter dette inn i sammenheng med andre aktiviteter i læringsplattformen (Fronter). Har du en kommentar på det?

    SvarSlett